DANE WRAŻLIWE


    Jest w pracach Aleksandry Stępień jakaś tajemnica, czy może raczej tajemnice. A także paradoksy. Liczba mnoga bardziej tu pasuje, gdyż wchodzimy w świat powtórzeń, multiplikacji, a zarazem w losy pojedyncze, osobiste, niepowtarzalne. To przecież nie numery a ludzie, konkretniej Człowiek jest tematem wystawy artystki. Przyjrzyjmy się temu Człowiekowi.

   

    Pierwsza tajemnica - twarze. Oblicza więźniów obozu Stutthof. Sześciu mężczyzn, jedna kobieta. Jest w nich coś, co wydaje się bliskie. Portrety – zrobione najpierw przez obozowego fotografa, potem wybrane, namalowane i „przefiltrowane” przez wrażliwość autorki, jej sztukę. Twarze wyglądają zupełnie współcześnie: tych ludzi moglibyśmy spotkać na ulicy czy w kawiarni, może w osiedlowym sklepie za rogiem. Stajemy naprzeciw nich, co stwarza możliwość spotkania. A może to oni stają naprzeciw nas? Może w innym czasie, w innej konstelacji zdarzeń, w jakimś równoległym świecie ta relacja „my–oni” (czy raczej „ja–on/a”) byłaby odwrócona? Sposób malowania pozwala na umieszczenie portretów w perspektywie uniwersalnej Niektóre są bardzo wierne, niemal fotograficzne, inne – jak gdyby szkicowe. Część pochlapana czarną farbą, jakby zabrudzona, część – prześwietlona. Dzięki tym zabiegom oprócz konkretnych jeńców widzimy ludzi, a w ludziach – Człowieka.


Druga tajemnica – oczy. Oczy tych samych więźniów, których widzieliśmy na obrazach. Grafiki bez zabrudzeń, to przecież przeszkadza Im w patrzeniu. Tak, tym razem to ONI patrzą na nas z grafik, zupełnie jakby zaglądali, czy może wyglądali przez prostokątny otwór wycięty w papierze.


    Trzecia tajemnica to lustra, które w pewien sposób stanowią kontynuację prostokątnej formy z grafik, są równocześnie zaproszeniem dla odbiorcy. Każdy może się w nich przejrzeć. Są na tyle małe, że „mieszczą się” w nich tylko oczy. W ten sposób stajemy się współautorami wystawy. Akt umieszczenia odbicia swoich oczu w ograniczonej przestrzeni lustra od jednych wymaga wspięcia się na palce, od innych schylenia się – wszyscy zostaną tu zrównani, obozowa analogia narzuca się sama.


    Ceramiczne stosy to kolejna tajemnica. Znowu oczy, zmultiplikowane, na zbudowanych z białych cegiełek murach. Ta swego rodzaju instalacja jest grą z przestrzenią, staje się rzeźbą. W tym momencie urzeczywistnia się klasyczna triada sztuk pięknych grafika – malarstwo – rzeźba, zaś autorka odsłania nam pełnię możliwości  swojego warsztatu.

ALEKSANDRA STĘPIEŃ

DANE WRAŻLIWE

malarstwo, grafika, instalacja, tkanina


wystawa:

03.11.12 - 26.11.12


finisaż:

17.11.12, g.19:00

  


     Nasze dane osobiste przestałyby być tajemnicą z chwilą wypełnienia przez obozowego urzędnika formularza. Rubryki: zawód, miejsce zamieszkania, zaraźliwa choroba lub kalectwo, znaki szczególne, usta, broda, nos, włosy – za pomocą takich kategorii charakteryzowano więźniów obozu Stutthof. Nieludzkie, eugeniczne traktowanie człowieka w obozie. Dane osobowe, a może osobiste, może wcale nie dane ale zabrane? Artystka przenosi formularz na matrycę offsetową. Dzięki temu subtelnemu zabiegowi (jak również przetłumaczeniu formularza na język polski) przestaje być suchym, zwyczajnym wydrukiem, w pewnym sensie staje się grafiką, obrazem przeżytym i przetworzonym.


    Wystawa składa się również z tkanin – szarych, czarno-białych, oszczędnie przetkanych kolorem. To chyba najmniej jednoznaczna i najbardziej tajemnicza część wystawy, bowiem temat został tu przefiltrowany do formy która bez wcześniejszego kontekstu wydaje się osobna. Jednak malowana tkanina może się kojarzyć z obozowym drelichem, pasiakiem bądź z kratami. Okrągłe formy przypominają stłoczone głowy.


    Całość wystawy oscyluje między czernią a bielą , w szarościach. Ten świat widziany oczami autorki taki właśnie być musi. Zresztą chyba każdemu obóz koncentracyjny – w tym wypadku Konzentrationslager Stutthof  kojarzy się z czernią i bielą, chociażby poprzez ówczesne możliwości techniki – czarno-białe filmy i fotografie. Ale nie tylko: przecież tragedia która się tam wydarzyła ze swojej istoty po prostu nie może być kolorowa. Powiedzieć, że każdy ma swój Stutthof byłoby nadużyciem. Żyjemy w czasach pokoju i względnego dostatku. Co więc sprawia, że chcemy oglądać wystawy takie jak ta? Co skłania artystów do zajęcia się takim tematem? Na pewno nie względy estetyczne. I nie tylko swego rodzaju memento. Otóż dla autorki były to własne przeżycia i własne cierpienie. I to jest ostatnia, siódma tajemnica tej wystawy. Tajemnica bolesna.


    Osobiste cierpienie jest nieprzekazywalne i możemy mu się przyglądać jedynie z oddali. Wystawa Aleksandry Stępień jest opowieścią o pomorskim obozie koncentracyjnym Stutthof, ale też opowieścią o niej samej. Można chcieć zapytać autorkę, dlaczego jest tak tajemnicza, dlaczego mówi nie wprost. Ale od tego właśnie jest sztuka. Reszta to Dane Wrażliwe.




Radek Gołąb

Aleksandra Stępień


Aleksandra Stępień urodziła się w 1982 r. w Oławie (woj. dolnośląskie). Studiowała na Wydziale Grafiki warszawskiej ASPw latach 2002–2007. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 2007 r. w pracowni projektowania plakatu prof. Mieczysława Wasilewskiego. Ukończyła aneks w pracowni grafiki warsztatowej prof. Rafała Strenta. Jest laureatką prestiżowego konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa 2007 za cykl „Bajografy”. Jest autorką 8 wystaw indywidualnych, brała udział w kilkunastu wystawach zbiorowych. Zajmuje się grafiką artystyczną i projektową. Mieszka w Warszawie. Stworzyła studio grafiki artystycznej na Podlasiu. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.


Wybrane wystawy indywidualne:


2008 – grafika, wystawa w Galerii Podlaskiej w Białej Podl.,

2008 – grafika, wystawa w galerii Oranżeria w Radzyniu Podl.;

2009 – malarstwo, wystawa w Kępa Cafe w Warszawie;

2010 – grafika, wystawa w Galeriii Przy Automacie w Warszawie;

2010 – grafika, wystawa w Galerii Manufaktura Artystyczna w Warszawie.

2011 – grafika, wystawa w Galerii Exlibrisu w Warszawie


Wybrane wystawy zbiorowe:


1997 – malarstwo i grafika, wystawa poplenerowa (Polonia 2000) w Janowie Podl.;

1999 – malarstwo i rysunek, wystawa poplenerowa (Polonia 2000) w Białej Podl.;

2003 – malarstwo, wystawa końcoworoczna na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie;

2005 – rysunek, wystawa zbiorowa w klubie Jadłodajnia Filozoficzna w Warszawie;

2006 – malarstwo, wystawa na Wydziale Filozofii UW w Warszawie;

2007 – grafika, wystawa towarzysząca konferencji naukowej „O obrazach we współczesnej kulturze” w Lublinie

2007 – grafika, wystawa zbiorowa w Galerii Tygmart w Warszawie,

2007 – grafika, wystawa w siedzibie Siemensa w Warszawie,

2007 – grafika, wystawa studentów i absolwentów prof. Rafała Strenta w Białołęckim Ośrodku Kultury w Warszawie;

2008 – grafika, wystawa zbiorowa w Służewskim Domu Kultury w Warszawie;

2009 – malarstwo, wystawa zbiorowa w Galerii Es w Międzyrzecu Podl.;

2010 – grafika, udział w XI edycji Aukcji Dzieł Sztuki na rzecz Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta w Warszawie;

2010 – grafika, wystawa-aukcja „ Sztuka Wymiany” w Galerii Skwer w Warszawie.

Patronat nad wystawą:


Marszałek Województwa Mazowieckiego


Muzeum Stutthof