BARTEK KIEŁBOWICZ
YEMANJA
11.05.2012, g.19:00
Wernisaż wystawy
i pokaz tańców afro brazylijskich
według choreografii Marty Goncalves.
19.05.2012, g. 20:00-22:00
Noc Muzeów
Spotkanie z autorem.
Pokaz capoeiry z pochodniami
w wykonaniu grupy Beribazu.
wystawa trwa:
12.05 – 15.06.2012
Lubię pralki i sukienki bogini Yemanja
sukienki są niebieskie i białe, bo to bogini wody
mają kształt kielicha kwiatu
pralki to dziwne kosmiczne maszyny
wirują jak morze
pralki to kosmos, brak grawitacji
galeria to pralnia
a ja robię pranie
proszek do kolorów, 30 stopni, obroty 1200,
start
YEMANJA (czyt. -jemanża) bogini brazylijskiej religii candomble utożsamiana z wodą i energią księżyca. Księżniczka oceanów, patronka rybaków i rozbitków morskich przedstawiana w białych i niebieskich sukniach. Drugiego lutego w Brazylii obchodzone jest święto Yemanja. Ludzie zbierają się na plażach, tańczą, śpiewają i ofiarowują bogini: kwiaty, perfumy, lusterka, szminki i biżuterię.
Autor
Bartek Kiełbowicz w swoim projekcie odnosi się do tematu brazylijskiej bogini używając charakterystycznej dla niej symboliki i kolorystyki równocześnie go uwspółcześniając i poszerzając w autorski sposób. Autor wykorzystuje naturalną przestrzeń klatki schodowej prowadzącej do galerii jako szkieletu dla swojej instalacji. Poprzez użyty materiał oraz sam motyw suszącego się prania podkreśla obecność tajemniczego kobiecego bóstwa.
Równocześnie widz wchodzący po schodach zostaje umieszczony we wnętrzu bębna ogromnej pralki - alegorii oceanu. Pralki fascynują autora od wczesnego dzieciństwa – jako otchłań pożerająca prane przedmioty, a także przestrzeń wirowania i przemian kojarzonych z naturalnym cyklem przyrody. Równocześnie pralka jest współczesnym wynalazkiem o kosmicznej formie, który towarzyszy nam w codziennych obowiązkach. Tę nowoczesną odsłonę oceanicznego żywiołu autor zaprezentuje w samej galerii wypełniając ją ogromnymi ilościami pralek w formie wizerunków i samych przedmiotów.
Istotnym elementem projektu są również dwa performance towarzyszące otwarciu wystawy – w postaci tańców afro brazylijskich w wykonaniu kobiet – ucieleśnień Yemanjy, a także możliwość uczestniczenia w pokazie capoeiry i przejście przez samą instalację w kilka dni później.